Każdą epokę ludzkiej myśli można by zdefiniować dostatecznie głęboko przez relacje, jakie ustanawia między marzeniem sennym a życiem na jawie. Zapewne zawsze będziemy dziwić się temu, że przeżywamy dwie równoległe, przenikające się egzystencje, których nie potrafimy jednak ze sobą w pełni pogodzić. Każda istota ludzka zaś prędzej czy później, mniej czy bardziej jasno, ciągle, a zwłaszcza pilnie zadaje sobie owo natrętne pytanie: czy ja jestem tym, który śni? Pytanie, które pojawia się w nieskończonej liczbie postaci, które dotyka naszych racji istnienia, wyborów, jakich musimy dokonać między naszymi wewnętrznymi możliwościami, problemu zarówno poznania, jak i poezji. To jedno z owych trzech lub czterech pytań, na które nie wolno nam udzielić odpowiedzi, która czyniłaby zadość jedynie myśleniu abstrakcyjnemu, oderwanemu od egzystencji i fundamentalnego niepokoju - nie stawiamy ich bowiem w ramach autonomicznej refleksji, lecz są one niejako rzucane nam w twarz przez jakąś nieokreśloną rzeczywistość, przerastają nas samych, od której jednak zależymy na tyle, że nie możemy odmówić z nią dialogu bez skazywania się na życie niepełne.
PRZEZNACZ.:
Podręcznik akademicki.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "L`Ame romantique et le reve : essai sur le romantisme allemand et la poésie française" 1937. Bibliogr. s. 485-512. Indeks.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Sheila Webb w samo południe z krzykiem wybiega z domu niewidomej panny Pebmarsh. Przybyły na miejsce zbrodni inspektor Hardcastle odkrywa, że jedynymi śladami wskazującymi na mordercę są cztery zegary nastawione na godzinę 4.13, z których jeden należy do Sheili. Nie umiejąc rozwiązać zagadki, policja prosi o pomoc Herkulesa Poirota.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "The clocks" 1963. Nazwa Grupy Wydaw. Publicat w cop.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Dziesięć osób, każda podejrzana o morderstwo, zostaje zaproszonych przez tajemniczego gospodarza do domu na wyspie. Gdy ginie druga osoba, goście szybko zdają sobie sprawę, że to, co początkowo uważali za nieszczęśliwy wypadek, jest robotą zabójcy. Postanawiają odkryć jego tożsamość, ale okazuje się, że nikt nie ma alibi. Odizolowani od społeczeństwa, niezdolni do opuszczenia miejsca pobytu, umierają jeden po drugim w sposób opisany w dziecięcej rymowance, którą ktoś wywiesił w ich pokojach.
UWAGI:
Poprz. wyd. książki pt.: Dziesięciu małych murzynków. Nazwa Grupy Wydawniczej Publicat w cop.
Dziesięć osób, każda podejrzana o morderstwo, zostaje zaproszonych przez tajemniczego gospodarza do domu na wyspie. Gdy ginie druga osoba, goście szybko zdają sobie sprawę, że to, co początkowo uważali za nieszczęśliwy wypadek, jest robotą zabójcy. Postanawiają odkryć jego tożsamość, ale okazuje się, że nikt nie ma alibi. Odizolowani od społeczeństwa, niezdolni do opuszczenia miejsca pobytu, umierają jeden po drugim w sposób opisany w dziecięcej rymowance, którą ktoś wywiesił w ich pokojach.
UWAGI:
Nazwa Grupy Wydawniczej Publicat w cop.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Anna marzy o przygodzie. Gdy przypadkiem zostaje świadkiem śmierci mężczyzny, temperament dziennikarza śledczego każe jej wyruszyć w rejs do Afryki. Wśród ekscentrycznych pasażerów statku może być morderca, ale nikt nie jest tym, za kogo się podaje. Podczas podróży Anna wpada w sam środek brylantowej afery, potem afrykańskiej rebelii, a mężczyzna w brązowym garniturze dziwnie często pojawia się na jej drodze... Powieść awanturniczo-przygodowa w egzotycznej scenerii (echa podróży Agaty Christie) z pochwałą kobiecej niezależności.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The man in the brown suit.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Nikt nie lubi pułkownika Protheroe za jego bezwzględność, wąskie horyzonty i toporne maniery. Nawet pastor, narrator opowieści, stwierdza, że ten, kto pozbawi pułkownika życia, wyświadczy światu przysługę... Nie spodziewa się, jak szybko złe licho wysłucha jego słów. Śledztwo napotyka wiele trudności i nie wiadomo, jaki byłby jego koniec, gdyby nie wścibska panna Marple, która dotrzymuje kroku nawet naczelnikowi policji. Agata Christie z dogłębną przenikliwością portretuje małą społeczność, a jej mistrzowska intryga trzyma w napięciu i zaskakuje.
UWAGI:
Tyt. oryg.: "The murder at the vicarage" 1930.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Skandal! W bibliotece pułkownika Bantry`ego znaleziono zwłoki młodej kobiety. Czyżby szanowany arystokrata miał swoje mroczne tajemnice? Zwłaszcza, że ofiarą była atrakcyjna tancerkaz ekskluzywnego hotelu Majestic. Czy to możliwe, że Bantry chciał pozbyć się niewygodnej kochanki? Żona pułkownika jest oburzona tymi podejrzeniami i niezwłocznie wzywa starą znajomą o niezwykłych zdolnościach śledczych - Jane Marple.
UWAGI:
Tyt. oryg.: The body in the library.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Prowincjonalne życie wcale nie jest nudne! Zwłaszcza w pensjonacie - pułapce, gdzie zakwaterował się morderca podśpiewujący piosenkę o ślepych myszkach.
W tym zbiorze opowiadań Herkules Poirot i panna Marple mierzą się z zagadkami, w których nie brak moralu, opisu powojennej rzeczywistości oraz grozy, która przeplata się z celnym humorem. Agata Christie po raz kolejny udowadnia, że doskonale radzi sobie nie tylko ze zbrodnią, ale i wymagającą sztuką opowiadania. Trzeba pojąć sens wyliczanki o "trzech ślepych myszkach", by uporządkować wszystkie elementy "pułapki na czytelnika".
Stara pani Boynton nie należy do czułych matek i gromadkę swoich dzieci, czy może raczej podwładnych, trzyma żelazną ręką. Gdy pewnego dnia rodzinie przydaża się nieszczęście, niewiele osób okazuje współczucie. Na prośbę pułkownika Carbury`ego Herkules Poirot podejmuje się rozwiązać zagadkę przed upływem 24 godzin. Niezwykła powieść kryminalna, fascynujący thriller psychologiczny, refleksje o wartości życia ludzkiego spisane tuż przed II wojną światową. A wszystko w olśniewającym egzotyką otoczeniu.
DOSTĘPNOŚĆ:
Dostępny jest 1 egzemplarz. Pozycję można wypożyczyć na 30 dni
Zbiór dwunastu ulubionych przez Agatę Christie historii, w których pisarka "zagląda do innego świata". Tropi tajemnice zjawisk nadprzyrodzonych i głosy z zaświatów, zajmuje się szaleństwem oraz intuicją. Zaświaty używają do komunikacji radia, błękitnej wazy albo kostiumu. Pisarka demaskuje ludzki strach przed nieznanym oraz naiwność. Przewrotnych tricków i nastrojowych scen grozy nie brakuje, a literacki kunszt Christie pozwala powrócić bezpiecznie do świata, który ma trzy wymiary.